طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

پانکراس یا لوزالمعده چیست و انواع بیماری های مربوط به آن

محل قرار گرفتن پانکراس یا لوزالمعده


پانکراس یا لوزالمعده یکی از ارگان های شکم است که در سمت چپ و بالای در قسمت پشت معده واقع شده است. پانکراس با ارگان‌های دیگر مثل روده کوچک، کبد و طحال احاطه شده است. پانکراس اسفنجی بوده و اندازه پانکراس حدود ۶ تا ۱۰ اینچ (۱۵ تا ۲۰سانتی متر) است. پانکراس مورب، صاف و به شکل گلابی است.

سر پانکراس پهن است و در قسمت جلوی شکم قرار دارد. سر پانکراس در محل اتصال شکم و قسمت اول روده کوچک قرار گرفته است. در این قسمت شکم قسمتی از غذای هضم شده را در روده تخلیه و پانکراس مابع مقوی را که شامل آب، بیکربنات سدیم و آنزیم‌های گوارشی است روی آنها می‌ریزد این کار باعث آزاد شدن مواد مغذی غذا می‌شود.

قسمت مرکزی پانکراس به گردن یا تنه معروف است. انتهای نازک پانکراس که دم آن نامیده می‎شود تا سمت چپ شکم کشیده شده است.

تعداد زیادی از عروق خونی اصلی از جمله عروق مزانتریک فوقانی اطراف پانکراس وجود دارد، سیاهرگ مزانتریک فوقانی، سیاهرگ باب و محور سلیاک، خون را به پانکراس و دیگر ارگان‌های شکم می‌رسانند. تقریباً همه پانکراس (۹۵%) از بافت برون‌ریز تشکیل شده که آنزیم‌های پانکراتیک برای هضم غذا را تولید می‌کنند. بقیه بافت پانکراس شامل سلول‌های درون‌ریز بوده که به آن جزایر لانگرهاوس نیز می‌گویند. این گروه از سلول‌ها هورمون‌هایی برای تنظیم قند خون و ترشحات پانکراتیک تولید می‌کنند.

برای ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد