طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

فئوکروموسیتوم؟ علل، عوارض و راه های تشخیص و درمان آن

فئوکروموسیتوم یا “فئو” توموری نادر است که در غدد آدرنال (فوق کلیه) ایجاد می شود. این تومور، ترشح آدرنالین را تحت تاثیر قرار می دهد. و می تواند باعث فشار خون بالا و سایر مشکلات شود. فئوکروماسیتوما معمولا خوش خیم است.

با این وجود، در حدود ۳-۱۳ درصد موارد، فئوکروموسیتوما می تواند سرطان زا شود. در این موارد، سلول های سرطانی می توانند به بخش های دیگری از بدن انتشار پیدا کنند.


تشخیص فئوکروموسیتوما

تشخیص فئوکروموسیتوما ممکن است بر اساس سابقه دقیق بیمار (از جمله موارد قبلی فکروموسیتوما در خانواده) ، ارزیابی بالینی کامل و شناسایی یافته های مشخص (حملات پاروکسیسم ، فشار خون بالا بدون پاسخ به درمان طبیعی و غیره) مشکوک باشد. تجزیه و تحلیل خون و ادرار می تواند تشخیص فئوکروموسیتوما را با شناسایی سطوح بالای کاتکول آمین ها یا متابولیت های آن در ادرار و خون (پلاسما) تأیید کند. متابولیت ها محصولات جانبی کاتکول آمین ها هستند که در هنگام تجزیه بدن (متابولیسم) کاتکول آمین ها تولید می شوند. یک آزمایش تخصصی ، آزمایش سرکوب کلونیدین ، ممکن است برای رد سایر علل افزایش کاتکول آمین ها انجام شود. کلونیدین تولید کاتکول آمین ها را در افراد فاقد فئوکروموسیتوما کاهش می دهد اما افراد مبتلا به فئوکروموسیتوما را به میزان طبیعی کاهش می دهد.


درمان فئوکروموسیتوم

برداشتن تومور از طریق جراحی معمولاً روش اصلی درمان است. با این حال ، به دلیل اهمیت غدد فوق کلیوی ، این جراحی می تواند بسیار دشوار باشد.

اگر فئوکروموسیتوم سرطانی باشد ، ممکن است پس از جراحی به درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی نیاز باشد.

پس از جراحی ممکن است مشکلات کوتاه مدت فشار خون یا قند خون پایین داشته باشید.

برای خوماندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

مننژیت مغزی چیست؟ انواع، علل و راه های تشخیص و درمان آن

بیماری مننژیت مغزی چیست ؟

بیماری مننژیت (به انگلیسی : Meningitis) به فارسی بیماری آماس سر، به التهاب پرده‌های محافظی که مغز و نخاع را پوشانده اند می گویند. این التهاب ممکن است عامل ویروسی، باکتریایی یا سایر ریزاندامگان را داشته باشد. این بیماری گاهی در اثر تجویز داروهای خاصی به وجود می آید. بیماری مننژیت به دلیل نزدیکی التهاب به مغز و نخاع، ممکن است زندگی بیمار را دچار ریسک کند. تشخیص و درمان مننژیت از این لحاظ ضرورت دارد.


پیشگیری از ایجاد مننژیت قبل از درمان مننژیت

تزریق به موقع و به هنگام واکسن هموفیلوس نوع B در کودکان جلوی یک نوع از مننژیت را می گیرد. واکسن کونژوگه پنوموکوک : در حال حاضر در دوران کودکی ایمن سازی می کند و در پیشگیری از مننژیت پنوموکوکی بسیار موثر است. افرادی که در منزل فرد مبتلا کار میکنند و افراد ساکن در منزل فرد مبتلا که در تماس با بیمار مبتلا به مننژیت مننگوکوکی هستند ، برای جلوگیری از عفونی شدن، حتما باید آنتی بیوتیک دریافت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند .گوشت ها باید کاملا پخته شود و به صورت نیم پخته مصرف نشود و از مصرف پنیر ساخته شده از شیر غیر استریلیزه کاملا پرهیز کنید.

برای خواندن اد امه مطالب اینجا کلیک کنید.

سوء تغذیه چیست؟ انواع آن ها علائم و راه های درمان آن؟

سوء تغذیه هنگامی رخ می دهد که بدن غذای کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت ننماید. واین هنگامی رخ می دهد که فردی غذای کافی نخورد یا غذایی که برای سلامت و رشد وی ضروری می باشد را مصرف نکند. ویا برخی افراد ممکن است بدلیل ابتلا به بعضی اختلالات سوء جذب روده ای،  قادر به  جذب مواد مغذی  از غذاهایی که دریافت می کنند، نباشند وبه همین دلیل  دچار سوء تغذیه باشند

معمولاً کسی که مبتلا به سوء تغذیه است، در رژیم غذایی اش یا کالری کافی وجود ندارد و یا اینکه رژیم او فاقد پروتئین، ویتامین، مواد معدنی ( مواد مغذی ) می باشد.


تشخیص سوء تغذیه

تشخیص سریع این بیماری کلید جلوگیری از بروز عوارض آن است. راه‌های مختلفی برای تشخیص بزرگسالان مبتلا به سوء تغذیه، در خطرآن یا چاقی وجود دارد. انجمن تغذیه‌ی اِنتِرال و پارِنتِرال بریتانیا ابزاری سریع را برای تشخیص کسانی که در معرض سوء تغذیه‌اند، ایجاد کرده است که «ابزار جهانی غربالگری سوء تغذیه» (MUST) نام دارد.

برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

بیماری آبله مرغان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بیماری آبله مخصوص انسان است.یعنی حیوانات و حشرات به این عفونت مبتلا نمی شوند و توانایی حمل ویروس آن را ندارند پس نمیتوانند انسان را مبتلا کنند.


انتقال بیماری آبله اغلب از طریق تماس انسان ها با یک فرد مبتلا که دارای زخم های پوستی آبله است اتفاق میافتد، در عین حال افراد مبتلا به نوع خفیف بیماری آبله (بدون علائم یا غیرقابل تشخیص به روش معمول) ناخواسته می توانند در انتقال و انتشار ویروس نقش مؤثری ایفا کنند.


علت ابتلا به آبله مرغان

عفونت آبله مرغان ناشی از ویروس است. این می تواند از طریق تماس مستقیم با بثورات گسترش یابد. همچنین هنگامی که فرد مبتلا به آبله مرغان است ، سرفه یا عطسه می کند و شما قطرات هوا را استشمام می کنید ، می تواند گسترش یابد.


علائم بیماری آبله مرغان و مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

تقریبا ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفتن، تاول های خارش دار بر روی نقاط بدن ظاهر می شوند. که این شرایط، تقریبا ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد. ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی، علائمی از قبیل، تب، سردرد، از دست دادن اشتها و خستگی و احساس ضعف به وجود می آید.

برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

نارسایی کلیه چیست؟ راه های تشخیص و درمان آن؟

نارسایی کلیه زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها توانایی فیلتر کردن ضایعات را از دست می‌دهند. عوامل زیادی روی سلامت و عملکرد کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد، مانند:
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلاینده‌های محیطی یا داروهای خاص
برخی از بیماری‌های حاد و مزمن
کم‌آبی شدید بدن
ترومای کلیه
کلیه‌ها جفت ارگانی هستند که در دو طرف بدن و در پهلوها قرار گرفته‌اند. هر کلیه در یک طرف ستون فقرات قرار دارد. آن‌ها خون را تصفیه و سموم را از بدن خارج می‌کنند. کلیه‌ها سموم را به مثانه می‌فرستند و بدن آن‌ها را هنگام ادرار از بدن حذف می‌کند.
اگر کلیه‌ها نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، سموم در بدن تجمع پیدا می‌کند. این امر می‌تواند منجر به نارسایی کلیه‌ها شود و اگر تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند موجب مرگ شود.