طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

رادیوگرافی چیست؟ چگونه انجام میشود و عوارض آن؟

رادیوگرافی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از بعضی بیماری های آن اطلاع پیدا کرد.
این روش با استفاده از تابش اشعه ایکس X-ray ( اشعه رونتگن) به قسمتی از بدن انسان میتواند تصویر مورد نیاز را تهیه کند.
رادیوگرافی انواع متفاوتی دارد. پایه ای ترین نوع آن را رادیوگرافی ساده میگویند. رادیوگرافی ساده اولین نوع تصویربرداری یا اشعه ایکس است که به توسط بشر اختراع شده و هنوز بطور وسیعی از آن استفاده میشود.
یک تصویر رادیوگرافی ساده معمولا بصورت یک ورقه پلاستیکی یا سلوفان شفاف است که بر روی آن تصویری سیاه و سفید نقش بسته است. به آن عکس رادیولوژی یا فیلم رادیولوژی هم میگویند.
پزشک معمولا این ورقه را در مقابل نور قرار داده و تصویر را نگاه میکند. به دستگاهی که نور لازم را برای این کار تهیه میکند نگاتوسکوپ میگویند. تقریبا از هر نقطه ای از بدن انسان میتوان فیلم رادیولوژی تهیه کرد.
در سال های اخیر از نوع جدیدی از رادیوگرافی یا عکس برداری استفاده میشود که به آن رادیوگرافی دیجیتال میگویند. در این نوع از رادیوگرافی از فیلم استفاده نمیشود و تصویر تهیه شده از بیمار بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر قابل دیدن است. با این حال میتوان این تصاویر را هم بر روی فیلم چاپ کرد.

برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

ام آر آی چیست و نحوه ی انجام آن؟ و انواع کاربرد آن ؟

ام آر آی
در روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا ام آر آی از یک آهنربای بزرگ، فرکانس‌های رادیویی و یک رایانه به منظور ایجاد تصاویر دقیق از اعضا و ساختارهای داخل بدن استفاده می‌شود. بر خلاف تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، در ام آر آی از پرتو یون‌ساز استفاده نمی‌شود. بنابراین نسبت به رادیولوژی و سی تی اسکن بسیار کم ضررتر است. برخی از دستگاه‌های ام آر آی مشابه تونلی باریک هستند و برخی دیگر دارای فضای بیشتری می‌باشند. امکان دارد اسکن ام آر آی از 30 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد.
یکی از روش‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است. با استفاده از این روش می‌توان تصویر بافت‌های درونی بدن را دید و از آن طریق مشکلات و بیماری‌های اعضاء بدن را تشخیص داد.
همانطور که می دانیم در روش‌های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی تی اسکن بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزه کننده قرار می‌گیرد. که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد می‌تواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول‌ها شود.