طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

خطرناک ترین بیماری ها

انسان ها برای هزاران سال است که در حال مقابله با ویروس ها هستند.

برخی از بیماری های ویروسی، واکسن ها و داروهای ضدویروس امکان جلوگیری از شیوع گسترده عفونت ها و کمک به بهبودی بیماران را برای ما فراهم کرده است.

با این حال فاصله زیادی تا پیروزی در مبارزه در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا داریم.

اگر می‌خواهید درباره خطرناک ترین بیماری ها،  انواع ویروس‌ها، انواع بیماری‌های ویروسی، کشنده‌ترین ویروس جهان، ویروس‌های مرگ آفرین و خطرناک و مرگبارترین ویروس‌های دنیا بدانید، این مطلب را ازدست ندهید.


- هاری

یماری هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود. ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل میشود.

اگرچه ظهور واکسن هاری برای حیوانات اهلی در دهه ۱۹۲۰، وقوع بسیار نادر این بیماری در کشورهای توسعه یافته را در پی داشته است، اما این بیماری در هند و بخش هایی از آفریقا همچنان یک مشکل جدی بشمار می آید.


برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

هیپوترمی چیست ؟ راه های تشخیص ، درمان و انواع آن؟

هیپوترمی یک بیماری عمومی است و زمانی رخ می دهد که یک فرد برای مدت طولانی در معرض سرما قرار بگیرد. میانگین دمای طبیعی بدن 37 درجه سانتی گراد است. هیپوترمی زمانی رخ می دهد که دمای بدن به زیر 35 درجه برسد. حتی دمای محیطی بالاتر از 4 درجه نیز سبب هیپوترمی می شود. هیپوترمی معمولا به دلیل خیس شدن، عرق کردن یا افتادن در آب سرد رخ می دهد. ممکن است فرد متوجه فاجعه ای که در حال اتفاق افتادن است نباشد و فرصت اقدامات حیاتی را از دست بدهد. هیپوترمی در صورت عدم بهبودی سبب حمله قلبی، آسیب کبدی، نارسایی کلیه و یا مرگ می شود.

هیپوترمی با سرمازدگی متفاوت است. هنگام وقوع هیپوترمی سرمازدگی نیز می تواند ایجاد شود. در سرما زدگی بخش هایی از بدن در مواجه با سرما آسیب می بینند. بینی، گوش، انگشتان دست و پا از اندام های مستعد سرمازدگی هستند. علایم شامل احساس بی حسی، سفتی و تغییر رنگ پوست به سفید یا خاکستری مایل به زرد در محل آسیب دیده است و در طولانی مدت صدمات شدیدتری به بدن وارد شده یا گاهی به قطع عضو ختم می شود. در هر صورت هیپوترمی نیز مشکل جدی ای است و نیاز فوری به مراقبت های پزشکی دارد.


برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

بیماری پارکینسون چیست؟ علل، علائم و راه های درمان آن

پارکینسون بیماری‌ای پیش‌رونده است و به مرور زمان بدتر می‌شود. اما معمولا روند این وخامت کُند است. و بیش از چندین سال طول می‌کشد. بنابراین روند درمانی مناسب می‌تواند به داشتن زندگی عادی در فرد بیمار کمک کند. ومنجر به کاهش تدریجی عملکرد فرد میشود.


تا به حال هیچ‌کس به علل معیوب شدن سلول‌هایی که باعث بروز این بیماری می‌شوند پی نبرده است. اما محققان همچنان در حال انجام مطالعات گسترده برای یافتن پاسخ این سؤال و اثبات علل احتمالی بیماری پارکینسون از جمله بالا رفتن سن و سموم موجود در محیط زیست هستند.

پارکینسون بیماری است که سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که برخی سلول‌های خاص در مغز دچار مشکل می‌شوند. معمولا این سلول‌های عصبی مسئول تولید ماده‌ی شیمیایی مهمی به‌نام دوپامین هستند. دوپامین ماده‌ای است که با بخش کنترل‌کننده‌ی حرکات بدن در مغز مرتبط است. سیگنال‌هایی که دوپامین به مغز می‌فرستد به ماهیچه‌ها اجازه‌ی حرکت می‌دهند. هنگامی‌ که فرد به پارکینسون مبتلا می‌شود. این سلول‌های عصبی از کار می‌افتند و دوپامین به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود، در نتیجه فرد برای حرکت دچار مشکل می‌شود.

برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

تأثیر ورزش در دوران کرونا و ویژگی های مثبت آن؟

چرا به فعالیت بدنی نیاز داریم ؟


حرکات بدنی مرتب هم به بدن و هم به مغز سود می‌رساند. فعالیت بدنی می‌تواند فشارخون بالا را کاهش داده، در کنترل وزن کمک کند.  همچنین خطر بیماری قلبی، حمله قلبی، دیابت نوع ۲ و انواع سرطان را کاهش دهد. همچنین استحکام ماهیچه و استخوان را بهبود می‌بخشد و تعادل و انعطاف و تندرستی را افزایش می‌دهد.

فعالیت بدنی مرتب همچنین سلامت ذهنی را بهبود بخشیده و می‌تواند خطر افسردگی و افول شناختی را کاهش داده و شروع زوال عقل را به تاخیر بیندازد و روی هم رفته احساس خوب بودن را بهبود بخشد.


چطور در خانه و اطراف خانه فعال بمانیم؟


سعی کنید که از نشستن برای طولانی‌مدت چه برای کار، مطالعه، تماشای تلویزیون، خواندن یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا بازی کردن با گوشی و کامپیوتر پرهیز کنید. برای کاهش نشستن برای طولانی‌مدت هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک‌بار ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید. به سادگی بلند شوید و کشش داشته باشید. یا حتی بهتر است که در خانه راه بروید یا از پله‌ها بالا و پایین بروید و یا اینکه به باغ بروید. با انجام این حرکات می‌توانید سلامتی و تندرستی خود را بهبود ببخشید.

برای خواندن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

بیماری های کلیوی، علت، طرز تشخیص و مهار کردن آن

آیا می‌توان بیماری‌های کلیوی را درمان نمود؟

در بیشتر موارد، این بیماری‌ها قابل ‌پیشگیری هستند اما قابل‌ درمان نیستند. شایع‌ترین علل ابتلا به این بیماری‌ها دیابت و فشار خون بالا است. با همکاری با پزشک برای پیشگیری از این مشکلات یا مدیریت بیماری می‌توان از بروز نارسایی این بیماری پیشگیری نمود.

اگر شما به بیماری‌های کلیوی مزمن مبتلا شده‌اید یعنی کلیه‌ها آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند به درستی کار کنند. شما تا زمانی که کلیه‌ها به طور کامل از کار نیفتاده‌اند می‌توانید از بروز نارسایی کلیه پیشگیری کنید. با پیروی از رژیم غذایی مناسب کلیه، ورزش کردن و مدیریت عواملی که احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیه را افزایش می‌دهند می‌توان از ابتلا به بیماری‌های کلیه پیشگیری نمود.

زمانی که کلیه‌ها به طور ناگهانی از کار می‌افتند، نارسایی حاد کلیه ایجاد شده که در برخی موارد برگشت‌پذیر است. با انجام اقدامات درمانی صحیح می‌توان عملکرد کلیه‌ها را به حالت طبیعی بازگرداند. آسیب‌دیدگی کلیه که به مرور تشدید می‌شود قابل‌ترمیم نیستند. این نوع نارسایی را نمی‌توان درمان کرد. به این نوع از آسیب‌دیدگی کلیوی بیماری کلیه پیشرفته گفته می‌شود. اگر شما به این  بیماری‌های پیشرفته مبتلا شدید برای زنده ماندن باید تحت دیالیز قرار گرفته یا پیوند کلیه انجام دهید. بسیاری از مردم با انجام دیالیز یا پس از پیوند کلیه سالیان سال به زندگی خود ادامه می‌دهند.