طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

سونوگرافی چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ انواع سونوگرافی؟

سونوگرافی (Ultrasound) روشی بی خطر و بدون درد است که با کمک امواج صوتی انجام می‌شود و در نهایت تصاویر دقیقی از اندام‌های داخلی ایجاد می‌شود‌. در سونوگرافی از یک پروب کوچک به نام مبدل (transducer) و ژل مخصوصی که روی پوست قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.
امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب به داخل بدن وارد می‌شوند. پروب صداهایی که استخوان‌ها باز می‌گرداند را جمع می‌کند. یک کامپیوتر هم از این امواج صوتی برای تولید تصویر استفاده خواهد کرد.
در سونوگرافی مانند رادیولوژی از پرتوهای اشعه ایکس استفاده نمی‌شود. از آنجایی که تصاویر در لحظه قابل مشاهده هستند، امکان نمایش ساختار و حرکت اندام‌های داخلی بدن وجود دارد. از طرفی دیگر سونوگرافی قادر به نمایش جریان خون در رگ‌ها است. سونوگرافی یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشک در تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک می کند.
سونوگرافی معمولی و مرسوم (Conventional ultrasound) تصاویر بخش‌های نازک و صافی از بدن را نشان می‌دهد. پیشرفت‌های رخ داده در فناوری سونوگرافی همچون سونوگرافی سه بعدی، منجر به تبدیل امواج صوتی به تصاویر سه بعدی می‌شود‌.
سونوگرافی فراصوتی داپلر (Doppler ultrasound) هم ممکن است بخشی از فرایند تشخیصی سونوگرافی باشد. در این روش حرکات متریال‌های مختلف در بدن ارزیابی می‌شود‌. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که حرکت خون در سرخرگ‌ها و وریدها را ارزیابی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد