طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

طبیب من

اطلاعات عمومی پزشکی

واکسن کرونا چیست و بهترین آن در جهان کدام است؟

آشنایی با انواع واکسن های کرونای تولید شده در جهان

همانطور که گفتیم همه کشورها در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا می باشند. انواع محدودی از این واکسن ها نیز ساخته. و در اختیار مردم قرار گرفته است. انواع واکسن کرونا عبارتند از:


• واکسن فایزر _ بیون تک (pfizer)

یکی از اولین واکسن هایی که تولید شد، واکسن فایزر- بیون تک است. این واکسن با  استفاده از تکنولوژی mRNA تولید شده است. عملکرد این واکسن نیز مانند سایر واکسن ها تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید. پادتن برای مقابله با بیماری است.

این واکسن باید در دو نوبت و در دو دوز مشخص وارد بدن شود. فاصله زمانی بین تزریق ها بین سه تا شش هفته بوده و دمای لازم برای نگهداری از این واکسن بین منفی 16 تا منفی 18 درجه سانتیگراد است. تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر منفی این دارو بر روی دی ان ای و … دریافت نشده است. این واکسن ساخت کشور آمریکا است.


• واکسن مدرنا - (moderna vaccine)

این واکسن نیز مانند واکسن فایزر- بیون تک با  استفاده از از تکنولوژی mRNA تولید شده است. عملکرد این واکسن در بدن تحریک سیستم ایمنی با القای نوعی پروتئین و در نتیجه تولید آنتی بادی است. این واکسن نیز باید در دو دوز و دو نوبت وارد بدن شود. ولی فاصله بین دو تزریق کمتر بوده و حداقل 28 روز زمان می برد. دمای مناسب برای نگهداری از این دارو بین منفی 15 تا 25 درجه سانتیگراد است.


• واکسن آسترازنکا _ آکسفورد - (astrazeneca)

روش ساخت این واکسن به این گونه است. که بخشی از کد ژنتیکی این ویروس داخل یک ویروس سرماخودرگی غیر فعال شده. و سپس به فرد تزریق می شود.  گلبول های سفید بدن با ورود این واکسن  تحریک شده و آماده مقابله با بیماری کرونا می شوند.

این واکسن نیز در دو دوز تزریق شده. و حداقل 8 تا 12 هفته زمان نیاز است. تا دوز دوم واکسن دریافت شود. فاصله زمانی بین دو تزریق باعث ایجاد ایمنی بیشتر خواهد شد و بهترین دمای نگهداری از این واکسن بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد است. کارایی این واکسن در مقابل واکسن مدرنا کمتر بوده. تاثیر آن تا 64 درصد گزارش شده است.


برای ادامه مطالب اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد